De zin en onzin van Mindfulness

De zin en onzin van mindfulness

Door Gijs Jansen

Het lijkt wel of we in onze huidige maatschappij niet meer menselijk mogen zijn. We  worden continu gebombardeerd met rampscenario’s over de crisis. We moeten van alles en vergeten dat we ooit als kind al gelukkig waren met zeven stralen zon.  Het lijkt wel of de materiële verrijking van de laatste twintig jaar gepaard is gegaan met psychologische verarming. We zien door alle spullen die we bezitten niet meer wie we werkelijk zijn en waar het werkelijk om draait in ons leven.

En toen kwam Mindfulness ineens in beeld, als het nieuwe ei van Columbus dat ons wel even zou komen redden van deze mentale ondergang. Het woord alleen al werd een hype. De vraag is natuurlijk wat mindfulness nu werkelijk is, en vooral: hoe mindfulness precies werkt.

Wat is mindfulness?

Als je je volledige aandacht richt op wat je in het hier en nu denkt, voelt en om je heen ervaart, zónder dat je hierover oordeelt, dan ben je volgens de definitie van mindfulness lekker bezig. In de praktijk wordt mindfulness op vele manieren toegepast. Een aantal van deze toepassingen scheppen onnodige verwachtingen. Wie bijvoorbeeld denkt dat mindfulness je van angstige gedachten en gevoelens afhelpt, zal van een koude kermis thuis komen. Mindfulness zorgt er niet voor dat je je beter voelt, maar dat je beter leert voelen.

Daarnaast is mindfulness een vaardigheid, geen bezigheidstherapie. Vaak worden de technieken gebruikt als een manier om te komen tot een mentaal lege, zen-achtige toestand. En dat terwijl mindfulness juist tot doel heeft om het leven, mét al haar makken, volledig te beleven! Mindfulness draait om intens ervaren, niet om het vermijden van de realiteit door je af te sluiten van je omgeving. Dit is een essentieel punt binnen het functioneel contextualisme; de theoretische stroming waar mindfulness onderdeel van uitmaakt. Het contact met de omgeving die je vormt is daarbij onontbeerlijk. Want als je telefoon de hele dag af gaat, je continu gezeur aan je hoofd hebt van je collega’s, en je zelfs thuis wordt gebombardeerd met informatie op je veel te grote hd-tv; hoe moeilijk is het dan om mindful te zijn? En hoe makkelijk is mindfulness als je op vakantie ineens op een verlaten berg staat, met een adembenemend uitzicht?

Hoe werkt mindfulness?

Mindfulness heeft dus alles te maken met intens en ongebonden ervaren, bínnen onze eigen context. Het volledig toelaten van wat er op dat moment gebeurt, kan ervoor zorgen dat je opgaat in het moment. De ironie is dat we streven naar een groot ‘ik’, terwijl we het meest gelukkig zijn op de momenten waarin we in staat zijn onszelf te verliezen. Denk eens terug aan de mooiste momenten uit je leven. Wat deed je toen? Was je vooral met jezelf bezig, of met wat er op dat moment gebeurde? Denk terug aan de geboorte van je kind, die prachtige zonsondergang in dat idyllische oord, of dat moment in de sixtijnse kapel, toen je even een intiem momentje had met Michelangelo. Allemaal ervaringen waarin je opging in het moment.

Mindfulness helpt je om contact te maken met alles wat je denkt, voelt, bent en ervaart: of je dat nu leuk vindt of niet. De bereidheid om niet te oordelen en om de ervaring zelf zijn werk te laten doen, zorgt voor een diep gevoel van verbondenheid met jezelf, en met alles en iedereen om je heen. Het gedachtegoed achter mindfulness brengt je terug naar de kern van geluk; van toen je nog een kind was en uren met een stuk speelgoed in het zand kon zitten. Het ware geluk zit hem volgens mindfulness in de kleinste dingen. Ons ego maakt alles heel groot en zegt dat we moeten presteren en uniek moeten zijn. Ondertussen tikt de klok door en gaat het leven aan ons voorbij.

Mensen die op sterven liggen hebben vooral spijt van het feit dat ze geleefd hebben volgens de strenge normen en regels van anderen. Ze waren liever vrijer geweest, meer onbevangen, als dat kind in het zand. Mindfulness kan je die onbevangenheid teruggeven, waardoor je in staat zult zijn om mee te waaien met alles wat er op je pad komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>